bron: Verhuizen – nummer 1 – 12 februari 2015 – Door Twan van der Heijden
Projectverhuizing; Wijdezorg ‘Niets dan lof’
Zestig ouderen verhuizen vereist specialisme. Met vereende krachten konden Passies Verhuizers en De Gruijter & Co. dat specialisme bieden. De senioren van WIJdezorg beleefden daardoor een stressloze verhuizing.
Het voelde direct vertrouwd. Dat concludeert locatiemanager Irene Keijzer halverwege het interview als ze terugblikt op de verhuizing vanuit het tijdelijke onderkomen in Nieuwkoop naar De Aarhoeve, het bijzonder fraai ontworpen nieuwe onderkomen van de bewoners in de gemeente Langeraar. ‘Dat kwam mede door de warme en soms ludieke inrichting van het pand, maar zeker ook door de diensten van het verhuisteam van Passies en De Gruijter & Co, dat ons soepel naar de nieuwe locatie loodste en ervoor zorgde dat we ons direct weer thuis voelden.’
Heel flexibel
De projectverhuizing – goed voor 700 kubieke meter, ofwel dertig wagenladingen – werd uitgevoerd door zowel Passies Verhuizers uit Hoofddorp als Koninklijke De Gruijter & Co uit Zoeterwoude. Maurice Willemsen, accountmanager bij Passies, en Paula Havenaar, account manager bij De Gruijter, vertellen waarom. ‘Al langer is De Gruijter & Co actief voor WIJdezorg, ze hebben eerder al twee verhuizingen verzorgd, naar Nieuwkoop en naar de oude locatie in Langeraar. Bij deze projectverhuizing kon De Gruijter echter wel wat ervaring op het gebied van project- en zorgverhuizingen gebruiken, onder meer vanwege de schaalgrootte. Passies, dat net zoals De Gruijter onderdeel uitmaakt van moederorganisatie Noble Mobility, kon hieraan invulling geven en daarbij had De Gruijter al eerder positieve ervaringen opgedaan met Passies. Bovendien is Passies heel flexibel; ze konden tot 3 weken voor aanvang van de verhuizing met data schuiven. Iets wat WIJdezorg belangrijk vond, aangezien de opleverdatum van het nieuwe pand kon veranderen.’
Uitvoering bepalend
Helder was ook dat een strakke planning cruciaal was voor een succesvolle projectverhuizing, die alles bij elkaar 4 à 5 dagen in beslag zou nemen. ‘Het gaat om kwetsbare ouderen’, zo licht Keijzer toe. ‘Dat vergt natuurlijk extra aandacht. In de voorbereiding, maar zeker ook tijdens de verhuizing.’ Als voorbeeld noemt ze de informatieavonden die voorafgaand aan de verhuizing zijn georganiseerd. ‘Goed en voldoende communiceren, daar draait het vooral om. Daarom heb ik ervoor gekozen om de betrokkenen – de bewoners, maar bijvoorbeeld ook de naaste familie en de buurtbewoners in Langeraar – zoveel mogelijk mee te nemen in het traject. Wat kunnen ze verwachten? Waar moeten ze rekening mee houden? Ik heb benadrukt dat de verhuizing vooral iets leuks is en zeker niet iets stressvols. Echter, dat kun je wel zeggen, maar uiteindelijk is de uitvoering bepalend voor de beleving. En die uitvoering was dus uitstekend, wat dat betreft niets dan lof.’
Duidelijkheid gewenst
Het draaiboek geeft aan hoe precies de projectverhuizing door de betrokkenen is voorbereid. Minutieus staat vermeld wie wat wanneer kan verwachten, met daarbij alle relevante informatie en contactgegevens. Willemsen: ‘Door vooraf alles zoveel mogelijk met elkaar af te stemmen, kom je op de dag zelf zo min mogelijk voor verrassingen te staan. En dat is precies wat je wilt.’ Havenaar: ‘Waarbij het belangrijk is dat je de dingen vooral niet te ingewikkeld maakt. Duidelijkheid is gewenst.’ Daarnaast gaat het om de persoonlijke ‘touch’, vindt Keijzer. ‘Zelf hebben we de bewoners elk een bloemetje aangeboden, als welkom. Maar ook het verhuisteam heeft aan de goede sfeer bijgedragen, onder meer door petit fours uit te delen en heel vriendelijk en begripvol te opereren richting onze bewoners en de familie. De samenwerking was daardoor erg prettig.’
Positieve feedback
Volgens Willemsen, die deze projectverhuizing samen met zijn collega Rob Brandt begeleidde, is het succes van de verhuizing ook te danken aan het feit dat de voormannen vroegtijdig zijn betrokken. ‘Zowel de voorman van De Gruijter & Co (John van de Sterre) als van Passies Verhuizers (Wouter Bruijnesteijn) woonde de voorbesprekingen bij, net zoals de ‘voormannen’ van WIJdezorg. Dat zorgde niet alleen voor extra betrokkenheid, maar ook voor extra inzicht, wat zich tijdens de eigenlijke verhuizing uitbetaalde.’ Concluderend stellen Keijzer, Havenaar en Willemsen eensgezind dat de verhuizing als positief is ervaren. ‘Het is bijzonder goed verlopen en we kregen veel positieve feedback van de bewoners. Dat is mooi, want die staan natuurlijk voorop’, aldus Keijzer.
Wilt u meer weten over de diensten van Passies Projectverhuizingen?
Dan kunt u direct een offerte aanvragen of contact opnemen met Passies;
Telefoon: 023-561 5955
E-mail: info@passies.nl